header-meditation yoga-meditation
Yoga - Meditatie - Lichaamswerk - Ademtherapie - Yogatherapie - Yogafilosofie



Hatha Yoga

wereldyogadag
 

Een spel van beweging en verstilling.
 
Hatha Yoga bestaat uit het beoefenen van fysieke houdingen (asana’s), die je geconcentreerd van binnenuit beleeft. Iedere oefening wordt rustig en met aandacht opgebouwd, waarbij de ademhaling ondersteunend werkt. Doordat een houding vanuit gevoel wordt uitgeoefend leer je ook je eigen grens in een beweging aan te voelen. Yoga is niet prestatiegericht, eenieder oefent dan ook binnen zijn eigen mogelijkheden. Het gaat niet om prestatie, maar om acceptatie, d.w.z. het respecteren van je mogelijkheden, maar zeker ook van je beperkingen op dat moment. Dit leidt tot meer lichaamsbewustzijn. Vanuit lichaamsbewustzijn werken we ook naar geestelijk bewustzijn toe. Hiervoor gebruiken we meditatie- en ontspanningsoefeningen. Tijdens een meditatie-oefening gaan we leren waarnemen; het waarnemen van het lichaam, de adem, het denken en de emoties. Uiteindelijk is het doel van yoga om d.m.v. de oefeningen en meditatie te komen tot innerlijke rust.
 
Yoga kan op allerlei niveaus worden beoefend. Het meer gevorderd raken, wordt niet alleen afgemeten aan lenigheid, maar ook aan de groei en aandacht waarmee u de oefeningen doet.

 

Docentes: Antoinette Heystek en Diana van der Gaast
 
 
Bij Lichte Yoga, een zeer ontspannen bewegingsvorm, ligt de nadruk op je eigen lichaam te ontdekken, niet over je grenzen gaan en leren hoe je met weinig inspanning toch je lichaam kunt strekken en ontspannen. Je laat je lichaam zelf de beste manier vinden om een yogahouding aan te passen aan jouw mogelijkheden en beperkingen, waarbij je eventuele beperkingen van je lichaam mindful leert te aanvaarden en er in te ontspannen. Een balans zoeken tussen doen en niet-doen…..Er is veel aandacht voor verschillende ontspanningstechnieken en mindfulness meditatie. Deze les is geschikt voor diegenen die de Hatha Yoga iets te zwaar vinden, of herstellende zijn van ziekte of blessure.
Je kunt gebruik maken van de ondersteuning van een stoel of kussens om makkelijker in een houding te kunnen zijn.Het is mogelijk om, i.p.v in kleermakerszit, de begin-meditatie zittend op een stoel te doen. Deze les is daardoor ook geschikt voor deelnemers die enigszins slecht ter been zijn.
 
Docente: Diana van der Gaast







Follow us here: YogaTrail YogaTrail

© 2014 YogaSadhana Terms and conditions and Privacy policy


Gerealiseerd door Innovision Solutions


SINT JACOBSSTRAAT 8 VLISSINGEN

4381 EL VLISSINGEN

TEL: 0031.(0)6 2265 3930

E-MAIL: OM@YOGASADHANA.NL

KvKnummer: 51704315

BTWnummer: NL522353368B01